Van het Greijdanus college (Zwolle) drie leerlingen over de vloer die een profielwerkstuk maken over de wijk Westenholte in Zwolle. Harde werkers, enthousiast. Leuk om ze een werkplek te bieden en ze te helpen met de maquettes en de Hele-Shaw cellen. Ze laten hiermee mogelijke aanpassingen zien om wateroverlast in de wijk te voorkomen. Met wat mazzel gaan ze doorstuderen in waterbeheer.
Enkele dagen later lieten de leerlingen een levendige presentatie zien in hun les. Dit model, aangevuld met een wadi model en een model van een straat met doorlatend oppervlak en infiltratiekratten hadden ze goed uitgewerkt.
“We hebben het voorbeeld in Westenholt berekend en jullie zagen dat het ook werkt.”
De studenten concludeerden dat het werkt. Ik kan er bij opmerken dat een goede maquette en inzet ervan helpt dat de kijkers er bovenop zitten en overtuigd worden van de werking van het idee. Het onderwerp is tot leven gekomen, de toeschouwers zijn er bij betrokken. De taal is ook goed: het is geen afstandelijk jargon, maar dichtbij, zonder dat het simplistisch wordt gemaakt.