IJsselvallei modelleren

Rendering van hoogwater in de IJssel. Voordat ik dat in een model ga bouwen wil ik er een beetje mee spelen. Hoe ziet het er uit? Wat komt goed naar voren?

Wat zie je? De IJssel loopt naar Kampereiland linksonder in het beeld, vanaf Arnhem, rechts midden. De IJssel is even verscholen achter de Veluwezoom bij Dieren. De oude IJssel loopt van rechts bovenin naar de IJssel toe, omgeven door een heuvelrand. Dat zullen wel rivierduinen zijn. Maar wie weet glaciale restanten? De bodemkaart of verkenning ter plaatse brengt wel een keer uitkomst. De Sallandse heuvelrug, een oude stuwwal, is ook mooi te zien.

Hier de bronkaart om de rendering mee te maken. De grijswaarde geeft de hoogte aan. Het winterbed is volledig gevuld (hier: blauw) en je ziet overduidelijk hoe hoog dat boven de omliggende gebieden ligt, vooral bij Zwolle. Bij Kampen zal het wel niet zo’n vaart lopen omdat het water daar in het Zwarte Meer weg kan stromen. De Veluwe , Sallandse heuvelrug en Montferland zijn wit = vlak. Dat komt niet doordat het zand er af is gegraven om de randstad mee te verhogen als preventie tegen overstromingen (zeespiegelstijging), maar doordat ik de hoogtekaart daar tot 13 m hoogte heb uitgewerkt, hoger had ik niet nodig.

De IJssel is een vrij jonge rivier, tussen begin van de jaartelling en ongeveer 700 is er een periode geweest dat er geen verbinding was met de Rijn. Ergens bij Kampen is er een nieuwe doorbraak gekomen. Ik ben nu aan het uitzoeken hoe dat zat. Na 800 wordt weer gewag gemaakt van scheepvaart op de IJssel. Mooi raamwerk om beelden en een verhaal over de IJssel door de eeuwen heen aan vast te binden, wat dan misschien wel op de IJssel Biƫnnale een keer tentoongesteld kan worden. Meanderende zinnen ook, inderdaad. Net als de IJssel.

wiki ijssel

Arcgis kaart van IJssel met grijswaarden indeling 0-15 m hoogte

Grooving a cutting board

I had to make a groove in an irregularly shaped cutting board. First i made a picture including dimensions. I cropped the picture with photoshop, folloewing the rectangle on the floor to eliminate the perspective distortions. Then tracing in Rhino and scaling. The resulting line could, finally, one hour later, be milled, which was merely 5 minutes work.

A couple of tricks: painters tape around the rim, and mark the outside with black marker so you can relly see well where to trace

4 points as markers in the corners of the board, these points are also control points in your drawing and will serve later for controlling alignment of the mill. Measure the distances on the board and diagonals. Construct this in your cad program. Match the points on the background picture of the board under the constructed points to be sure your dimensions of your tracing will be accurate.

You will notice a scale difference due to parallax if you use floor dimensions of the rectangular outline. It will not match exactly with the scale of the board – points. Use the rectangle on the floor only to align the perspective cropping in Photoshop.

I used the constructed points to make a polygone with the router. The edge points of the polygone should match the points on the board which could be checked by moving the mill exactly on the vertices.

I milled with a ball mill 6 mm, up to 3.2 mm.

river of light

A river of light flows through Zwolle. Made these models for students who develop scenarios of flooding in Zwolle. With a videobeamer i projected the river. A photo of it offered me a new view and inspiration.

maquettes ijssel

Hard gewerkt aan IJssel maquettes. Van Gis data hoogtekaart gemaakt welke gebruikt is om snijlijnen voor de laser mee te maken. Enige luchtfoto interpretatie is nodig, teveel details leiden af, en het snijden wordt ook lastig: het duurt dan erg lang en er zijn veel losse stukjes wat niet praktisch is om vlot een maquette te maken. Als ze niet veel toevoegen aan de informatie: weg ermee!

Deze maquette is gemaakt om er echt water doorheen te laten lopen, daarom zijn de dijken breder gemaakt dan ze op schaal zouden moeten zijn. Anders zouden ze maar een mm breed zijn en kapot gaan of water doorlaten. Een inlaat en een uitlaat en een rand rondom zorgen dat het water niet overal heen loopt.

ijsseldelta maquette
de ijssel bij zwolle en kampen, hoogte flink overdreven. 1 cm = 1 meter. Hierdoor komt het relief en het belang van de ijsseldijken goed naar voren
maquette ijssel met satellietfoto projectie
nu met sateliet foro erop geprojecteerd. Dat kan natuurlijk ook andere informatie zijn
zwartwit hoogtekaart. de grenzen zijn 0, 1, 2, 4.5 m. Dit zijn functionele keuzes, zo komen dijken ed er goed uit

landscape cutting

Trying out how a sliced landscape looks with different materials. Used 3mm single fluted cardboard. This should be cut perpendicular to wave direction in cardboard to avoid strange artifacts. It feels like a puzzle, maybe it could be used as such in a class geography. Next will be visualisation of the subsoil, which has a lot of variety (clay, sand loam) in this area (glacial artefacts)

Source files: AHN (algemene hoogtekaart nederland, digital information of the Dutch topography). Downloaded the information (geotiff) from AHN site, converted with QGIS to 16 bit bitmap (black and white scale), combined them in photoshop and converted this to a smaller bitmap (GIF, about 1000 x 2000 pixel) to make a 3D shape (bitmap to heightfield in Rhino, other programs may also be suitable.

Bryce, an old and now obsolete landscape and fractal forming program had a nice bitmap to landscape converter. It could also do interesting things with it, such as erode the landscape. Too bad that it was bought by Corel and later on incorporated in Vue, where it lost most of it’s interesting aspects behind many layers of menu’s. However, the original Bryce interface was really horribly inefficient. Who does a good make over with just the Bryce functionality? I still use it , running under W7. It never installed well under W10. But more for nostalgic reasons.

Geotiff converted to smaller ( usable) bitmap for generating heightfield. Only top 2/3th of the picture was used to avoid the obviously erroneous jump in grey values. Black values (no data) were equalized with surrounding area to avoid deep holes in the landscape. The dark slightly curved line in the middle is the train track between Enschede and Gronau. Near the top (North) the A1 is very well visible (highway near Oldenzaal, towards de Lutte in the northeast, top right) More to the South you see the track of the A35 to Gronau

Hello Wowlab

Hello Wowlab

After a week of calibrating, some testing, adjusting and getting everything tidy in the studio the laser is working beyond expectation. Ready to roll!

First test was a castle made by Fred van Goor, designed for 4 mm plywood. I tested in 4 mm cardboard, just to see how fast it goes.

Fred van Goor helps to calibrate the laser
cutting cardboard quickly
Everything cleanly cut, no scorched paper, no half-cuts. Even the 1 mm window mullions were cut perfect. Truly amazing and a good start.

Laser in gebruik

De nieuwe laser staat en werkt. Lijkt een kleine machine op de foto, maar 160 cm x 100 cm werkoppervlak is echt riant groot. Bedoeld in eerste instantie voor dozen, verpakkingen en meer werk tegelijk in de laser zodat ik niet voortdurend materiaal aan het wisselen ben .

En nu zijn er twee lasers, voor een workshop wordt dit heel praktisch. Eerste workshop in het verschiet in kader van Grafiek 2019.

de suke laser, met ervoor nog net zichtbaar de cnc frees. Het lasscherm houdt vonken en stof tegen vanuit de metaalhoek. Ja, het atelier is krap voor al die werkzaamheden.

workshop zwarte ijsbeer

Afgelopen week voor kinderen van 6 – 9 workshop gegeven over energie. Dat is een vrij abstract thema, dus dat moest vertaald worden naar iets waar kinderen van die leeftijd goed mee uit de voeten kunnen.

Veel voorbereid, maar uiteindelijk maak je in de workshop toch last minute keuzes. Bijvoorbeeld: wat absorbeert zonlicht beter? Zwarte of witte huid. Omdat de zon scheen kon dat heel goed proefondervindelijk worden gedaan met een brandglas en zwart en wit papier. Kijken welk papier het eerst gaat smeulen. Inderdaad (gelukkig maar) rookte het zwarte papier veel eerder dan het witte. Fikkie stoken is altijd leuk, en zo kon ik het mooi combineren.

Ik liet de kinderen verschillende kledingmaterialen zien, wol, vilt, fleece, dons, en voelen wat warm voelt en wat minder warm. Daarna een opgewarmd stuk aluminium (op zelfde temperatuur gebracht in een pannetje met heet water) met een thermometer erin in een wollen muts en in een donzen jack gedaan. Kijken wat het snelste afkoelt. Het donzen jack koelde in eerste instantie sneller af, daarna langzamer dan de muts. Ook daar wisten de kinderen wel een verklaring voor. Gedurende drie kwartier konden ze de temperatuur telkens even bekijken, zien wat uiteindelijk het beste isoleerde. En er over nadenken.

In de tussentijd konden ze aan een eigen ding gaan bouwen, met materiaal wat ze het beste leek hiervoor. Isoleert het het beste of om andere reden? De een maakte een huisje van zacht schuim voor haar kat, de ander een warme hoed, een mof om je handen in te steken, of een warm kussen om op te zitten. Gelukkig had ik maar vier kinderen, met een klas van 30 is dat een heel ander verhaal, even los van of je 30 kinderen met een brandglas wilt laten spelen.

Achteraf:

  • De combinatie van uitleggen, laten proberen en toepassen werkte hier goed. Het begrip energie hoeft er niet met de haren bij te worden getrokken. De kinderen pikten het idee prima op, ook zonder ze de woorden in de mond te leggen.
  • Het bouwen uiteindelijk gaf ook andere mogelijkheden die niet zozeer met energie te maken hebben maar vooral met zelf iets maken, eigen idee vasthouden, iets tot een goed eind brengen. Minstens zo belangrijk bij jonge kinderen.
  • Fijn om bouwen te kunnen combineren met het spelen met warmte. Later noemen ze dat wel energie, als ze daar aan toe zijn. Dan valt dat in een gespreid bedje.
hoed in wording
kattenverblijf in aanbouw
alu plaatjes met thermometer en een losse, elektronische thermometer om meer gevoel te krijgen voor temperatuur en meten ervan. Keith Haring als elektrificerend figuur in het alu gefreesd om een menselijker uitstraling te krijgen, minder hard core techie. Het zwarte aluminium plaatje absorbeert licht beter en warmt sneller op dan het blanke aluminium onder een bouwlamp.

Laser delivery soon!

cosco nebula
on it’s way

The new laser is on it’s way, somewhere in one of the containers aboard the Cosco Nebula. Exciting!

Laser op transport

De laser gaat nu op transport. Begin juli aankomst. Voor de tijd nog een nieuwe luchtafzuiging aanleggen. En de atelier inrichting aanpassen. Een grote machine kan als een blok in de weg staan, als je niet oppast. Zeker met beperkte ruimte en meerdere gebruikers in Wowlab (workshops, Fablab gebruik). De laser wil je liever niet vaak verplaatsen, om inregelwerk te voorkomen. Dus vantevoren maar een shopfloor design maken.

De werkplekken vullen elkaar goed aan, en voor laseren en frezen is ook voorbereidings- en afwerkingsplek noodzakelijk. De werkbanken zorgen daarvoor, en zijn ook aflegplek voor gereedschap, materiaal en zo. Overal is loopruimte omheen, niks is zo onhandig als doorgangen van 50 cm breed (minimaal 80 cm is nodig). En de plekken zijn voldoende gescheiden om niet op elkaars lip te zitten tijdens het werken of elkaar in de weg te lopen. Het blijft een kleine werkplaats, maar er is veel uit te halen.

vloerplan werkplekken en handelingen
ventilatie van de laser wordt aangesloten op de bestaande, in onbruik zijnde afzuiging (dakroosters en raam hebben samen genoeg capaciteit) met een extra luchtpomp direct achter de laser. De in de buis aanwezige inlaatroosters worden afgesloten om terugblazen tegen te gaan.